Wniosek
- Środki finansowe na utrzymanie potencjału badawczego Uczelni na dany rok kalendarzowy przyznawane są przez Ministra Zdrowia w formie subwencji dydaktyczno-badawczej.
- Wnioski o finansowanie zadań badawczych w ramach tej subwencji mogą składać pracownicy, którzy złożyli oświadczenie o wyrażeniu zgody na zaliczenie do liczby pracowników prowadzących działalność naukową – tzw. „liczby N” w danych dyscyplinach na działania niezbędne do rozwoju specjalności naukowych lub kierunków badawczych swoich jednostek.
- Osoby uprawnione składają wnioski do Przewodniczących Rad Dyscyplin Naukowych SUM, na formularzach dostępnych na stronie internetowej SUM, w terminie od dnia 1 lipca do dnia 15 października w roku poprzedzającym rok przyznania i podziału subwencji.
- Wnioski podlegają ocenie właściwej Rady Dyscypliny.
Procedura uruchomienia przyznanych środków finansowych
- Po ogłoszeniu komunikatu o przyznaniu przez Ministra Zdrowia subwencji dydaktyczno-badawczej i wydzieleniu z niej części dotyczącej utrzymania i rozwoju potencjału badawczego, właściwe Rady na podstawie opinii Komisji do zadań badawczych dokonują podziału środków finansowych na poszczególne zadania badawcze zgłoszone przez uprawnionych pracowników.
- Niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 4 tygodni od zatwierdzenia podziału środków przez Prorektora ds. Nauki i Współpracy Międzynarodowej lub rozpatrzenia odwołania przez Senacką Komisję ds. Nauki, każda osoba, której przyznano środki finansowe na realizację pracy naukowo-badawczej zobowiązana jest do złożenia w Centrum Nauki i Współpracy Międzynarodowej stosownej umowy wraz z:
– harmonogramem,
– kalkulacją wstępną kosztów,
– zapotrzebowaniem na zakup aparatury i sprzętu – jeżeli taka pozycja została zaplanowana w kalkulacji wstępnej,
– wykazem zespołu badawczego – jeżeli w realizacji pracy naukowo-badawczej weźmie udział więcej osób. - Umowa zawierana jest na trzy lata, licząc od roku przyznania subwencji, z zastrzeżeniem, że okres obowiązywania umowy mija 31 grudnia.
- Aktualne formularze umów, harmonogramów, wykazów i kalkulacji udostępniane są na bieżąco w zakładce Akty prawne i pliki.
- Środki finansowe mogą być wydatkowane wyłącznie na finansowanie zadań badawczych opisanych w harmonogramie pracy i kosztorysie.
- Uruchomienie środków finansowych na realizację zadania badawczego może nastąpić po zatwierdzeniu zapotrzebowania, w którym Kierownik pracy wskazuje potrzebę dokonania zakupu lub zamówienia usługi, związanych z realizacją tej pracy. Formularz zapotrzebowania stanowi załącznik do zarządzenia wewnętrznego Rektora SUM i jest do pobrania w wersji elektronicznej ze strony internetowej SUM.
Do procedury uruchomienia przyznanych środków finansowych, jeżeli wymaga tego praca naukowo-badawcza, konieczne jest dołączenie kserokopii:
- zgody komisji etycznej właściwej ds. doświadczeń na zwierzętach,
- pozytywnej opinii komisji bioetycznej właściwej dla eksperymentów medycznych,
- zgody Ministra Środowiska (gdy praca dotyczy zwierząt genetycznie zmodyfikowanych).
Sprawozdawczość
- Osoba, której przyznano subwencję na realizację zadania badawczego w ramach działalności statutowej, zobowiązana jest, zgodnie z zawartą umową, do rozliczenia się merytorycznego i finansowego z realizacji tego zadania.
- Rozliczenie finansowe następuje poprzez obustronną akceptację kalkulacji wynikowej, określającej wysokość faktycznie wykorzystanych środków z umowy.
- Rozliczenie merytoryczne następuje poprzez złożenie sprawozdania, dostępnego w zakładce Akty prawne i pliki do pobrania. Uchwała Senatu dopuszcza składanie sprawozdań w dwóch etapach:
– I etap w terminie do 31 października roku następującego po roku, w którym zawarto umowę (drugiego roku realizacji pracy),
– II etap w terminie do 31 października roku następującego dwa lata po roku, w którym zawarto umowę (trzeciego roku realizacji pracy). - Podstawą do rozliczenia I etapu realizacji pracy są:
– minimum jeden manuskrypt oryginalny, wysłany do redakcji recenzowanego czasopisma, lub,
– informacja o złożeniu wniosku o finansowanie projektu badawczego w trybie konkursowym, lub,
– informacja o dokonanym zgłoszeniu patentowym. - Podstawą do rozliczenia II etapu realizacji pracy są:
– potwierdzona przez Bibliotekę SUM informacja o minimum jednej publikacji oryginalnej, opublikowanej lub przyjętej do druku po podpisaniu umowy o realizację zadania badawczego, w której podano źródło finansowania zadania badawczego i afiliowanej do SUM, lub,
– rozprawy doktorskiej albo osiągnięcia naukowego w postępowaniu habilitacyjnym, w których podano źródło finansowania realizacji zadania badawczego, lub,
– informacji o uzyskaniu finansowania projektu badawczego w trybie konkursowym (tzw. „grantu”), lub,
– informacji o uzyskanym patencie. - Sprawozdania składa się do właściwych Rad Dyscyplin Naukowych SUM, które dokonują ich oceny.
- Od rozstrzygnięć Rad Dyscyplin Naukowych SUM przysługuje odwołanie do Senackiej Komisji ds. Nauki.
- Aktualne formularze sprawozdań do kolejnych etapów oceny zamieszczane są na bieżąco na stronie internetowej SUM w zakładce Akty prawne i pliki do pobrania.
Jednocześnie przypominamy, że sprawozdawczość dwuetapowa dotyczy umów zawartych do końca roku 2022 r.
W przypadku umów o realizację zadań badawczych podpisanych w latach 2023-2024 i późniejszych obowiązuje tylko jeden etap sprawozdawczy (w zakresie merytorycznym do 31 października roku, w którym upływa czwarty rok obowiązywania umowy).