KRYTERIA REDAKCYJNE

Praca powinna być zredagowana bez zarzutu pod względem stylistycznym, zgodnie z obowiązującą pisownią, mianownictwem oraz poniższymi kryteriami.

Skróty powinny być wyjaśnione w tekście w miejscu, w którym pojawiają się po raz pierwszy.

– czcionka Times New Roman o rozmiarze 12,

– interlinia 1,5 wiersza,

– na grzbiecie rozprawy doktorskiej powinno znaleźć się: imię i nazwisko kandydata, a na okładce napis „Rozprawa doktorska”

Elementy składowe rozprawy doktorskiej:

  • Strona tytułowa
  • Spis treści
  • Wykaz skrótów
  • Wykaz tabel i rycin (wykres lub fotografię określa się słowem rycina)
  • Tekst pracy
  • Piśmiennictwo
  • Streszczenia

Na stronie tytułowej zawarte powinny zostać następujące dane:
/do pobrania plik – wzór strony tytułowej/

  • Imię i nazwisko autora
  • Tytuł pracy (bez kropki na końcu)
  • Podtytuł: Rozprawa na stopień doktora w dziedzinie nauk medycznych i nauk zdrowiu w dyscyplinie nauki medyczne / nauki o zdrowiu / nauki farmaceutyczne (do wyboru)
  • Promotor/-rzy: tytuł lub stopień naukowy, imię i nazwisko
  • Promotor pomocniczy: stopień naukowy, imię i nazwisko
  • Pełna nazwa uczelni,
  • Miejscowość Rok
  • Na odwrocie strony tytułowej (góra) należy podać adres służbowy autora rozprawy

Spis treści

powinien charakteryzować się jasnym i logicznym podziałem doktoratu na części, rozdziały itp. Tytuły poszczególnych rozdziałów muszą w jasny sposób określać ich treść.

Wykaz skrótów

obejmuje listę (porządek alfabetyczny) wszystkich skrótów użytych w pracy, podając obok po myślniku lub średniku ich pełną nazwę. Dopuszcza się skróty anglojęzyczne w przypadku, gdy nie ma uznanego mianownictwa polskiego.

Wykaz tabel i rycin

obejmuje opis tabel, rycin, ewentualnie innych materiałów pomocniczych, które są kolejno ponumerowane (tabele – cyframi rzymskimi, ryciny – arabskimi). W wykazie należy podać numer strony, na której została umieszczona tabela/rycina. Jeśli w pracy zamieszczono wykresy lub fotografie ,należy je nazywać rycinami. W tytule ryciny oraz w tekście pracy można natomiast posługiwać się terminem: „wykres (fotografia) zamieszczony (a) na rycinie”.

Tekst pracy

powinien zostać podzielony na rozdziały tj.

  1. Wstęp
  2. Założenia i Cele pracy
  3. Materiał i Metody
  4. Wyniki
  5. Dyskusja
  6. Wnioski
  7. Piśmiennictwo
  8. Streszczenie w języku polskim
  9. Streszczenie w języku angielskim (tytuł: Abstract)
  10. Załączniki (jeżeli są konieczne)
  • Zaleca się pisanie każdego rozdziału od nowej strony. W celu uściślenia terminologii lub przekazania dodatkowych informacji, zmierzających do bliższego wyjaśnienia omawianej problematyki można stosować przypisy objaśniające. Przypisy te umieszcza się u dołu tej samej strony tekstu, do którego się odnoszą (oddziela się je od tekstu poziomą linią). Przypisy oznacza się kolejną literą alfabetu (indeks górny). W przypadku wsparcia finansowego pracy należy ujawnić jego źródła. Przypisy bibliograficzne (numery cytowanych prac) powinny być umieszczone w nawiasach kwadratowych. W przypadku ważnych dla przeprowadzonych badań cytowań można wyjątkowo powołać się na nazwisko pierwszego autora (bez imienia), a w nawiasie podać odpowiedni numer z listy piśmiennictwa np. według Kokota i wsp. [8].
  • Przestrzega się przed przepisywaniem całych fragmentów tekstu z innych prac (plagiaryzm). Jeśli publikuje się ryciny lub tabele pochodzące z innych prac (także z Internetu), to należy uzyskać pisemną zgodę autora (autorów) na ich publikacje.
  • Podrozdziały numerowane są wg schematu 1.1, 1.2, 2.1, 2.2, 2.3 itp.
  • We wprowadzeniu („1.Wstęp”) muszą znajdować się najważniejsze informacje dotyczące aktualnego stanu wiedzy na temat badanego problemu.
  • W rozdziale „2. Założenia i Cele pracy” należy w możliwie zwięzłej formie określić hipotezę badawczą, cel (cele) pracy oraz wymienić najważniejsza pytania, na które mają odpowiedzieć zaplanowane badania.
  • W części „3. Materiał i Metody” powinno się zamieścić wyczerpujące informacje o liczbie osób lub zwierząt laboratoryjnych, biorących udział w badaniach. Liczby te muszą być zgodne z przedstawionymi w tabelach lub na rycinach. Należy przedstawić demograficzną charakterystyką badanych (np. wiek, płeć) oraz określić kryteria włączenia i wyłączenia do/z badań. W przypadku badań interwencyjnych należy scharakteryzować wyznaczniki oceny końcowej oraz opisać reguły randomizacji, zaślepienia i wyłączenia z badań w trakcie ich trwania. Należy podać informację o zatwierdzeniu projektu pracy przez odpowiednią komisję etyczną lub bioetyczną. Dokładność opisu powinna umożliwiać ewentualne odtworzenie doświadczeń, co zwłaszcza dotyczy sposobu rekrutacji badanych, ocenianych parametrów, metod ich pomiaru oraz instrumentów badawczych. Szczególnie precyzyjnie należy opisywać metody, wprowadzane po raz pierwszy przez autora pracy. Opis metod stosowanych przez innych autorów powinien zostać opatrzony odpowiednim odnośnikiem literaturowym. Leki i inne substancje chemiczne powinny zostać precyzyjnie określone, łącznie z nazwą generyczną, dawką i drogą podania. Opis metod analizy statystycznej powinien być na tyle dokładny, by można było zweryfikować wyniki obliczeń i ich moc statystyczną.
  • „4. Wyniki” powinny być przedstawiane w tabelach i na rycinach w logicznej kolejności. Należy zadbać o to, by numeracja tabel i rycin była obecna w tekście. Pomiary długości, wysokości, masy ciała i objętości należy wyrażać w jednostkach metrycznych (metry, kilogramy, litry) lub ich przelicznikach dziesiętnych. Temperaturę należy wyrażać w stopniach Celsjusza, a ciśnienie krwi w milimetrach słupa rtęci. Wszystkie wartości wyrażające stężenia związków chemicznych muszą być podane w jednostkach systemu SI (International System of Units). Wartości wyrażone w jednostkach alternatywnych i nienależących do układu SI można podać w nawiasie. Nie należy przedstawiać tych samych danych jednocześnie w tabelach i na rycinach.  Nie należy też opisywać całej zawartości tabel, szczególnie, jeśli dane nie mają istotnego znaczenia dla wniosków płynących z pracy. Tabele muszą być „samoobjaśniające”, czyli wystarczająco objaśnione przez układ i tytuł (nad tabelą) oraz legendę (pod tabelą). Tytuły i objaśnienia (legenda) w przedstawionym porządku są również niezbędne dla opisania rycin. Zaleca się umieszczanie tabel i rycin w pobliżu informacji tekstowych na ich temat. W wyjątkowych sytuacjach tabele i ryciny można umieścić na końcu pracy (za streszczeniami).
  • W części „5. Dyskusja” (omówienie wyników) należy skoncentrować się na nowych i/lub ważnych aspektach pracy. Należy unikać powtarzania fragmentów tekstu, obecnych w rozdziale „Wyniki”. Dyskusja służy konfrontowaniu własnych wyników z wynikami uzyskanymi przez innych badaczy. Należy przedstawić interpretację własnych wyników oraz wytłumaczyć źródła ewentualnych różnic między wynikami własnych i innych badań Dyskusja powinna zawierać część poświęconą praktycznym implikacjom publikacji, jak również przedstawieniu zalet i ograniczeń własnej pracy.
  • „6. Wnioski” muszą w sposób bezpośredni wiązać się z celem pracy. Powinny one stanowić próbę formułowania nowych hipotez lub praktycznych zaleceń. Należy bezwzględnie unikać dosłownego powtarzania danych przedstawionych wcześniej w rozdziale „Wyniki” oraz redagowania wniosków, które nie mają pełnego poparcia w uzyskanych wynikach oraz nie pozostają w związku z wcześniej określonymi celami pracy.
  • „7. Piśmiennictwo” powinno zawierać wszystkie ważne dla rozprawy pozycje literaturowe. Większość pozycji piśmiennictwa powinna dotyczyć ostatnich 5 lat. Nie zaleca się przekraczania 120 pozycji literaturowych. Spis piśmiennictwa powinien zostać ułożony według kolejności cytowania w tekście (nie w porządku alfabetycznym).

Bibliografia załącznikowa oraz cytowania powinny zostać utworzone z wykorzystaniem stylu „National Library of Medicine (NLM)”.

Proces tworzenia bibliografii załącznikowej oraz cytowań można usprawnić, używając menedżerów bibliografii (także darmowych). Umożliwiają one tworzenie i zarządzanie bazą opisów bibliograficznych oraz usprawniają tworzenie wykazu piśmiennictwa (wykorzystując wbudowane style cytowania).

Powodem, dla którego w powyższym tekście wskazujemy styl National Library of Medicine jako wymagany przy tworzeniu cytowań oraz bibliografii, jest fakt jego powszechnego stosowania w zachodnioeuropejskim świecie akademickim.

NLM wyróżnia się ekonomią i zbilansowaniem pod względem liczby podawanych danych, opisy są wyczerpujące, ale – w odróżnieniu od niektórych stylów cytowań – nieprzeładowane informacjami.

Poniżej przedstawiono przykłady prawidłowego zapisu artykułów, książek, rozdziałów w książkach, doniesień zjazdowych, prac doktorskich oraz artykułów w formie elektronicznej.

  1. Artykuł:

Ketteler M, Wiecek A, Rosenkranz AR, Pasch A, Rekowski J, Hellmann B, et al. Efficacy and Safety of a Novel Nicotinamide Modified-Release Formulation in the Treatment of Refractory Hyperphosphatemia in Patients Receiving Hemodialysis—A Randomized Clinical Trial. Kidney International Reports. 2021 Mar 1;6(3):594–604.

  1. Książka:

Adamek B, Korzonek-Szlacheta I, Nowak J, Nowakowska-Zajdel E, Zubelewicz-Szkodzińska B. Dietoprofilaktyka chorób żywieniowozależnych. Wybrane zagadnienia. Część 2. Tom 2. Zubelewicz-Szkodzińska B, editor. Katowice : Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach; 2018. 1–93.

  1. Rozdział w książce:

Glonek K, Jorg D. Jakość życia seksualnego w poszczególnych trymestrach ciąży – perspektywa badawcza. In: Zborowska K, Jorg D, Skrzypulec-Plinta V, editors. Wybrane zagadnienia z zakresu zdrowia reprodukcyjnego i seksuologii. Katowice : Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach; 2020. p. 163–75.

  1. Doniesienie zjazdowe:

Rogóż W, Rech J. Wpływ α-mangostyny i kwasu gambogowego na wybrane linie czerniaka. In: Wrzyszcz B, Chodźko E, Maciąg K, editors. 11 Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa TYGIEL 2019 – “Interdyscyplinarność kluczem do rozwoju”, Lublin, 23-24032019, abstrakty. Lublin : Fundacja na rzecz promocji nauki i rozwoju TYGIEL; 2019. p. 107–107.

  1. Praca doktorska:

Śliwka J. Ocena przydatności heterotopowego modelu przeszczepu serca. [Katowice]; 2020.

  1. Strona WWW:

Dane z realizacji profilaktycznych programów zdrowotnych – „Realizacja mammografii przesiewowej” – Otwarte Dane [Internet]. 2021 [cited 2021 Dec 13]. Available from: https://dane.gov.pl/pl/dataset/2584,dane-z-realizacji-profilaktycznych-programow-zdrow

  1. Patent:

Pol P, Jasik KP, Łoboziak M. Składany karmnik dla ślimaków. Polska; 238710, 2021.

Propozycja Biblioteki SUM ujednolicenia zasad tworzenia wykazu piśmiennictwa w rozprawach doktorskich z wykorzystaniem menedżera bibliografii

Elementy składowe doktoratu:

  • Karta tytułowa
  • Spis treści
  • Wykaz skrótów
  • Wykaz publikacji, na podstawie której oparta jest rozprawa doktorska
  • Wykaz tabel i rycin (wykres lub fotografię określa się słowem rycina)
  • Tekst pracy
  • Piśmiennictwo
  • Streszczenia
  • Oświadczenia współautorów publikacji na podstawie której oparta jest rozprawa doktorska (w formie tabelarycznej) /do pobrania plik – oświadczenie współautorów/
  • Załączniki (jeżeli są konieczne)

Kartę tytułową, Spis treści i Wykaz skrótów należy przedstawić jak dla rozprawy doktorskiej realizowanej w formie monografii.

Tekst pracy zwiera te same rozdziały jak w rozprawie doktorskiej realizowanej w formie monografii, z tym, że należy się odnieść do cyklu publikacji i przedstawić najistotniejsze elementy w kolejnych rozdziałach w formie skrótowej.

Piśmiennictwo powinno zawierać wszystkie ważne dla rozprawy pozycje literaturowe i przedstawione jak dla rozprawy doktorskiej realizowanej w formie monografii.